Vika handdukar

Tänk om man hade vart så här duktig på att vika handdukar?! :)

Det var roligt att komma hem  till hotellet (i Playa del Carmen) och se vad de hittat på för ngt roligt iallafall.

1:a Advent

Vi gick upp sent i söndags. Jetlag och 30-årsfest kvällen innan var nog orsaken. Och det var vi värda. Firade första advent med tända ljus och en långfrukost + fika.

Och senare på kvällen blev det pizza och lite glögg efter det :).

Nu är hjärtat i Spanien och jag har ingen aning om när han kommer hem. Men det är väl som vanligt hos oss :).

Shopping

Det var faktiskt väldigt rolig shopping i Mexico. Brukar annars inte vara så mycket för nya butiker, går mest till de gamla vanliga här hemma i Sverige. Men helt plötsligt upptäckte jag nya grejer och att det faktiskt kan vara roligt. Bjuder på ett halsband som jag tycker väldigt mycket om. Det kommer fler bilder senare.

Min nya polare runt halsen.

Ny skidjacka och byxor

Nu till något annat, kommer fortsätta med våran semester. Men för att inte bli tjatig så slänger jag in lite annat :).

Om ca 4 veckor åker, på juldagen för att vara exakt, sitter vi i bilen ner till Dolomiterna i Italien. Det blir tillsammans med mina föräldrar, syskon, Henke, jag och Daniel.
I våras när vi åkte skidor upptäckte jag att mina favvobyxor läckte in när jag satt ner i backen på snön. Inte roligt. Insåg att jag var tvungen att köpa nytt. Igår köpte jag nya byxor och en ny jacka. Lade en lite större summa, men med bra kvalitet så blev det en skaljacka från Norröna och ett par byxor från ett märke som jag inte kan komma på just nu ;).

Bild lånad av Norröna. Mycket nöjd, gillar den sneda dragkedjan.

Äntligen

Äntligen fick vi lite färg. :)

Hihi, mitt ansikte har samma färg som blusen.

Dag 4 - Söndag

Vi hade även bokat in en tur på söndagen. Då blev det en segeltur (utan segel?!) på katamaran ut till Isla Mujeres. Dock så vaknade vi upp till Regn!?. Fan, tänkte vi båda och hoppades på att det skulle lätta. Vi kom fram till stället båtarna utgick ifrån och det regnade ännu mer och såg verkligen inte ut att sluta överhuvudtaget. Jag var inte nöjd kan man ju säga. Men det var otroligt bra guider, de försökte verkligen peppa oss alla, det blev drinkar och bra musik. Tillslut gav regnet äntligen med sig. Men det var fortfarande molnigt.

En blöt Daniel

Först stannade vi till för lite snorkling precis utanför Isla Mujeres. Då var det fortfarande mulet, men när vi sedan närmade oss land så sprack det äntligen upp och solen kom för att stanna resten av dagen :). Dock med lite dugg då och då.

Vi var så ivriga när vi kom i land att få sol så jag och Daniel gick direkt till stranden för att sola och bada. Så tyvärr missade vi att kolla byn. Vi visste ju inte om det skulle vara enda solen vi skulle få så.

En nöjd Emma :)

Riktigt karibisk ö.

Matbuffé på ett annat stopp.

Tequilatime med de roliga guiderna utklädda

Dag 3 - Lördag

Vi passade på att boka lite utflykter när vädret var så dåligt. Så vi bokade in en tur till Chichen Itza, ett av världens sju underverk. Självklart var det en solig fin dag vi fick just då, det kändes lite tråkigt när man knappt fått någon sol de andra dagarna.
Detta var en heldagstur inklusive mat. Guiden var bra och stoppen med. Så det finns inget att klaga på. Och visst var det ändå skönt med bra väder.

Dagen första stopp började här i en underjordisk grotta som gröpts av dagvattnet:

Man kunde får chansen att bada, men det var så mycket folk så vi skippade det.

Efter detta stannade vi till på ett ställe på vägen för lunchbuffé

Nästa stopp var Chichen Itza:

Framsidan av den berömda pyramiden

Och baksidan

Fantastiska saker de kunde göra förr i tiden :)

Ett tips att åka på. Aboslut värt det :)

Dag 2 - Fredag

När vi vaknade upp på fredag möttes vi först utav solsken, men den försvann fort bakom moln som dessutom dominerade resten av dagen. (shit låter som en meterolog). Hela förmiddagen gick vi runt och shoppade och drack starbucks kaffe. Och på eftermiddagen trotsade vi molnen och la oss på varsin solstol ändå. Det var ändå skönt att det var mycket folk te och de spelade musik, för stämmningen var god.
På kvällen efter maten som blev buffe igen, så gick vi ut och testade på nattlivet lite. Hamnade på en bar som heter 'Carlos and Chalie's'. Där fastnade vi hela kvällen. När vi först kom dit undrade vi vart vi hamnat. Det var mer serveringspersonal än gäster och det var bara personalen som festade.....?
Men de spelade så bra musik mycket blandat nytt och gammalt så vi fastnade.

Partypersonalen dansar på bardisken.

Det sprang runt en clown och gjorde ballongfigurer som han satte på folks huvud och även armar.

Så trots det dåliga vädret så kunde vi roa oss bra ändå :). Fortsättning följer...

Dag 1 - Torsdag e.m.

På eftermiddagen klarnade vädret upp och vi fick äntligen njuta av solen, något jag längtat efter. Tyvärr vara den inte allt för länge då solen går ner ca 17.00 här. Men en liten stund som sagt.

Första doppet

Dessa tråkiga muggar fick dricka ur, både öl och drinkar. Vi blev bra trötta på det tillslut

Och nästan de enda solnedgångbilder vi har hittills

Våran kväll blev lugn. Vi kämpade för att hålla oss vakna så vi kunde anpassa oss efter tiderna. Men runt 21.00 orkade vi inte längre utan stupade i säng denna kväll också. :)

Dag 1 - Torsdag f.m.

Det tar sin lilla tid att ladda upp bilder och har inte lust att sitta hela dagen att lägga upp bilder så tänkte att jag delar upp dagarna lite. Tycker ändå att det är kul att få visa er i bilder hur det är här.

Vi vaknade upp dagen efter till en fin utsikt och bra väder:

Utsiken från vårt rum. Solen går upp bakom hotellet därför lite skuggigt.

Men efter frukosten så mulnade det på rejält så vi bestämde oss för en promenad och spana in omgivningarna. Vi bodde på hotellområdet i Cancun vilket inbar att det var mestadels AllInclusive hotell runt om och så ett centrum med lite shopping och uteklubbar och barer.

Här kommer vi ner till stranden som de flesta hotell ligger vid, dock inte vårat:

Här kan man se regnmolnen torna upp sig, dramatiskt men häftigt ljus.

Fortsättning följer.........

Resan startar

Oj, blir svårt å veta hur man ska börja. Har precis fått internet på vårt andra hotell och vi har gjort så mycket på mindre än en vecka.

Kan ju mjukstarta lite, blir mest bilder:

Klockan är 06.00 och vi sitter inne på loungen på Landvetter och äter frukost.

Har landat i Paris och väntar på nästa flyg, tur man har pojkvän med guldkort, gratis ginotonic och sedan champange :).

Skål :)

Framme på hotellet och spanar in Poolen

Vi startade tidigt onsdag morgon från Landvetter med morgonflyget till Paris. I Paris blev det ca 5 timmars väntan som vi dödade ganska fort på loungen. Flög sedan vidare direkt till Cancun som tog ca 10 timmar, så resan allt som allt tog ca 22 timmar. Men det märktes inte av så mycket. Väl framme fick ta oss igenom immigration och hämta ut baggage, vilket gick helt felfritt och smidigt. När vi sedan kom ut på flygplatsen möttes vi av hjälpsamma mexicanare som hjälpte oss med transfer till vårat hotell.

Framme vid hotellet var det såklart incheckning, fick inte vårt rum direkt utan gick och åt utav AllInclusive buffen. Tog sedan en sväng runt om och kollade läget. Mysigt med två pooler och massa palmer som omgav hotellet. Rummet var väl sådär, lite sunkigt men det funkade för stunden eftersom vi var så trötta efter resan. Tvingade oss uppe en stund till, satt och tog några öl vi poolbaren innan vi till slut stupade i säng efter en LÅNG dag.

Fortsättning kommer.....

Dan för dagen

Imorgon 6.50 lyfter planet mot Paris och sedan vidare till Cancun. Har inte fått in i skallen att vi ska dit, och att vi ska ha semester. Men underbart kommer det nog kännas när vi är där.
Hade tänkt att kanske kunna slänga in ett inlägg här då och då. Vi får se hur det blir ;).

Här är vårat hotell de första två nätterna:

Bild: Lånad
Ett all inclusive hotel, bara för att få relaxa. Sen får vi se vad det blir efteråt.

Nöjd Emma

Det var en nöjd Emma som klev på planet i Frankfurt till Göteborg i lördags. När jag gick igenom maskinen som kontrollerade boardingpasset så spottade den ut en liten lapp. Jag hade fått en plats lite längre bak på flyget och dessutom bestämt den platsen själv, så blev en aning irriterad att jag skulle behöva byta plats. Men sen så såg jag på lappen att det stod uppgradering till buisness class :), då flinade jag hela vägen ut till planet. I bland är det bra att samla miles, så man får sådana överraskningar.

Man får lite lyxigare mat och en golfboll? :

Synd bara att jag inte visste det tidigare då jag hade proppat i mig en nudelsoppa på flygplatsen och var proppmätt.

Väderleksrapport, Playa del Carmen

Nederbörd 10% 10% 5% 15% 15% 20% 20%
Vindrikting N N Ö Ö Ö N N
Vindstyrka 2 2 2 2 2 0 1

Lite skev översta delen.  Men så här ser väderprognosen ut just nu i Playa del Carmen i Mexico :). NAJS.

fredag
Nederbörd 5% 5% 15% 15% 10% 10% 10%
Vindrikting Ö Ö Ö N N
Vindstyrka 1 2 2 2 1 0 0

Bilder från min morgonpromenad till jobbet i Santurce

Som min långa rubrik säger:
(bilder är tagna för ett år sedan, men det ser ju likadant ut.)

Hotellet (slottet)

När denna bild togs var jag på andra båten (Njord Viking) av fyra och på bilden är det den tredje (Magne Viking) av fyra båtar, som jag var på i våras. Och i skrivande stund är jag på nummer fyra (Brage Viking). På första båten (Loke Viking) träffade jag Daniel. Hänger ni med? ;)
Båtnamnen inom parentes.

Här kommer några övriga bilder också.

Stamlunchstället Krunch :)

I hissen på hotellet.

Bilder från första resan när vi lekte turister:

Det var allt från Bilbao. 4 resor under 1,5 år. Känns lite vemodigt att det är sista resan hit. Hoppas på att jag och Daniel reser hit någon gång, för det var ju trots allt här vi träffades för första gången.

Spanska

Jag har börjat läsa en nybörjarkurs i Spanska på onsdagkvällar. I och med mina resor kommer jag inte kunna gå på lektionerna på ca 3 veckor. Men det var nog OK för min spanska lärare eftersom det blir Spanien först och sedan Mexico (varifrån min lärare kommer ifrån). Så jag har 3 veckors hela lektioner kan man då säga. ;)

Bild: Jag i lektionssalen.

Nu blir det flyga av

Idag flyger jag till Bilbao och vidare till Santurce för jobb på sista båten av fyra. Det kommer kännas lite tråkigt. Nästa vecka flyger jag och Daniel till Mexico på 2 veckors semester. Om jag längtar.